Haideți să ne informăm. Ce spune o șoferiță din Iași despre distanțele de frânare

0
1509

Lasand la o parte formulele exacte, matematice care implica decelaratii, coeficienti de frecare si viteză greu de urmarit si imposibil de amintit cand suntem la volan, putem totusi sa retinem cateva idei. Putem sa constientizam ceea ce poate inca nu am aflat, dar care indiferent de circumstante, ne afecteaza fiecare calatorie.

Fiecare om – sofer, pieton, biciclist – raspunde la stimulii din jurul sau. Creierul receptioneaza, analizeaza si transmite mai departe un plan de actiune catre corp. Spre exemplu, auzim o albina langa urechea dreapta si instinctiv ridicam mana pentru a îndepărta pericolul. Acelasi lucru se intampla si cand observăm un obstacol în calea noastra, cum ar fi un caine care a sarit in drum, un om care traversează strada, un semafor care se face rosu.

Ceea nu stim este poate cat ne ia noua – in timp si in distanta- sa actionam in urma observarii unei astfel de situatii. As spune ca putin, pentru ca asa si este. In medie, timpul de reactie al unui sofer tanar este de 0.8 secunde, iar al unui sofer de peste 60 de ani tinde inspre 1,2 secunde. Chiar pare putin, nu?

Oamenii de stiinta, aplicand formule matematice clare, au tradus acesti timpi de perceptie si reactie in metri, pentru diferite viteze.

In cazul ideal in care o masina circula cu viteza de 50km/h, asfaltul este uscat, iar soferul are experienta, ceilalti factori precum masina, vremea sau oboseala sunt neglijabili. În aceste condiții, timpul necesar creierului sa transmita comanda catre picior pentru a frâna, se transpune, in medie, intre 11 si 17 metri. Cu cat viteza crește, cu atat si distanta de frânare se mărește. Abia de aici putem adauga timpul efectiv de franare (care este chiar mai mic decat cel de reactie) pentru a ajunge la o distanta totala pentru oprire mult mai mare decat ceea ce percepem. În medie, distanta totala de oprire a unui autoturism la viteza de 50 km/h ajunge sa fie intre 23 si 32 de metri.

Comparativ, cu aceleasi conditii de mai sus, dacă viteza crește la 100 km/h, distanța de oprire ajunge la aproape 100 de metri, din care 44 de metri sunt parcurși pana punem piciorul pe frana iar diferența o reprezintă distanța de franare efectivă pana la oprire.

Pe timp de ploaie, distanta totala de oprire se dublează, iar pe zapada si gheata ea poate creste chiar și de 10 ori. La fel, ea creste odata cu gradul de oboseala, dacă șoferul a consumat alcool, dar si cu înaintarea în vârstă a acestuia.

Gandindu-ne acum la exemplul cu albina, ne dam seama ca intr-adevar, nu ridicam mana instant, ci dupa o mica, aproape imperceptibila perioada de gandire. Facem acelasi lucru cand franam ca sa oprim masina sau ca sa ferim ceva din caleanoastra.

Asa cum este oriunde in viata, pentru a deveni mai buni, primul pas e sa constientizam ceea ce nu stim!

Pentru mai multe informatii puteti accesa:

http://www.politiarutiera.ro/forum/showthread.php?1573-Distanta-de-franare-in-functie-de-viteza

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/559afb11ed915d1595000017/the-highway-code-typical-stopping-distances.pdf

https://www.drivingtestsuccess.com/pages/stopping-distances-and-the-theory-test

https://nacto.org/docs/usdg/vehicle_stopping_distance_and_time_upenn.pdf

http://www.amsi.org.au/teacher_modules/pdfs/Maths_delivers/Braking5.pdf

 

Cu drag,

Un sofer

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.